جنس دستگیره درب

برای خرید دستگیره درب باید با انواع این محصولات و متریال های مورد استفاده برای ساخت آن ها آشنا شوید. در این مقاله سعی داریم انواع جنس دستگیره درب را به همراه مشخصات و ویژگی های آن ها برای شما شرح دهیم.

لاک هوم
لاک هوم

دستگیره درب یکی از کاربردی ترین یراق آلات مورد استفاده در صنعت ساختمان سازی می باشد. دستگیره ها برای موارد مختلفی کاربرد دارند. این محصولات با توجه به کاربرد فراوانی که دارند باید از بهترین متریال برای ساختشان استفاده شود تا بتوانند بالاترین کارایی را ارائه دهند. دستگیره درب چوبی یکی از پرفروش ترین محصولات در این زمینه می باشد.

انواع جنس دستگیره درب

همان طور که اشاره شد دستگیره ها از جنس های مختلف تولید می شوند. از انواع دستگیره درب بر حسب متریال مورد استفاده برای ساخت، می توان به این موارد اشاره نمود:

  • دستگیره زاماک
  • دستگیره برنجی
  • دستگیره چوبی
  • دستگیره آلومینیومی
  • دستگیره در برنزی
  • دست گیره استیل

هر یک از این محصولات کاربرد و مشخصات خاص خود را دارند که به تفصیل در مورد هر یک توضیح خواهیم داد.

بهترین جنس دستگیره درب کدام است؟

اگر بخواهیم دستگیره های درب را از لحاظ کیفیت دسته بندی کنیم می توانیم به این سه محصول اشاره نماییم:

  1. دستگیره برنجی
  2. دستگیره زاماک
  3. دستگیره های آلومینیومی

دستگیره از جنس برنج یکی از بهترین و باکیفیت ترین محصولات موجود در بازار می باشد ولی به دلیل قیمت بالای این محصولات زیاد مورد ستقبال قرار نمی گیرند. اما دستگیره های زاماک محصولاتی با کیفیت بالا، ظاهری شیک و قیمت مناسب هستند و از جمله محصولات پرفروش در بین خریداران به شمار می روند.

بهترین جنس دستگیره درب

دستگیره برنجی

یکی از بهترین متریال ها برای ساخت دستگیره، برنج است. این دستگیره ها دارای بالاترین کیفیت و ظاهری بسیار شیک می باشند ولی به دلیل قیمت بالا صرفه اقتصادی ندارند. 

دستگیره زاماک

همان طور که اشاره شد بهترین جنس دستگیره درب، برنج است اما قیمت بالای این محصولات موجب شده که خریدارانی خاص به سراغ این محصول لوکس بروند. خریداران تمایل بیشتری برای خرید دستگیره های زاماک که از آلیاژهای سرب و روی و قلع تشکیل شده اند، دارند. این محصولات در عین مقاومت دارای قیمت بسیار مناسبی نیز هستند. عنصر اصلی تشکیل دهنده آلیاژ زاماک، روی می باشد. عنصرهای دیگر این آلیاژ عبارتند از : روی، آلومینیوم، مس، منیزیم و البته آهن، کادمیم، قلع، نیکل، کرم و منگنز هستند. اگر متریال اولیه زاماک به درستی ترکیب نشوند باعث مشکل در دستگیره می شود.یکی از مهم ترین مشخصات دستگیره های زاماک، ضد زنگ بودن این محصولات می باشد که موجب شده بتوان از آن ها در انواع آب و هوا خصوصا در مناطق شرجی استفاده نمود.

زاماک چیست؟

زاماک نوعی آلیاژ بر پایه عنصر روی است که معمولا در قطعات تحت فشار استفاده می شود. حدوداً ۹۵% ترکیب این آلیاژ از روی، ۴% از آلومینیوم و 1% از مس تشکیل شده است. گرچه در آنالیز شیمیایی این آلیاژ، مقدار کمی از آهن، کادمیم، قلع، نیکل، کروم و منگنز را هم می توان مشاهده کرد. از خصوصیات آلیاژ زاماک می توان به این موارد اشاره نمود:

  • زاماک یک آلیاژ با صرفه و نسبتا ارزان است.
  • مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه، سایش و خوردگی دارند.
  • آبکاری دستگیره ها با کیفیت بسیار بالایی انجام می شود.
  • مناسب استفاده برای مناطق با رطوبت بالا
  • با توجه به شکل پذیری بالای زاماک، محصول نهایی ریخته گری شده با دقت و جزییات دقیق بسیار قابل توجه است.
  • بر محیط تاثیر کمی میگذارد زیرا هیچ عنصری را در هوا پراکنده نمی کند.

 زاماک اگر به درستی آبکاری نشود، در برابر رطوبت با درصد بالا در معرض خوردگی قرار می گیرد. به همین دلیل شرکت های تولید کننده سعی دارند از بهترین نوع آبکاری برای محصولاتشان استفاده نمایید. از برندهای معروف در زمینه دستگیره زاماک می توان به دستگیره ایران و دستگیره بهریزان اشاره نمود.

دستگیره آلومینیومی

بعد از دستگیره در زاماک، دستگیره آلومینیومی دومین محصول محبوب بازار می باشد که به طبع دارای مقاومت کمتری است و همچنین درخشندگی کمتری دارد زیرا آبکاری به خوبی روی آلومینیوم قابل انجام نیست. باید بدانید در دستگیره های آلومینیومی خوردگی بیشتر از دستگیره های زاماک است. به همین دلیل وقتی اهرم دستگیره به منظور باز و بسته نمودن درب، بالا پایین می شود، دستگیره آلومینیومی در طول زمان دچار خوردگی می شود. این مساله در دستگیره های زاماک وجود ندارد.

دستگیره آهنی

از دیگر مدل های دستگیره، دستگیره های آهنی می باشد. بعضی از دستگیره های زاماک از ترکیب آهن و زاماک ساخته می شوند. مثلا دستگیره از جنس زاماک و پلاک دستگیره از آهن ساخته می شود. این امر موجب کاهش قیمت محصول می شود. نکته مهم در مورد دستگیره های آهنی این است که این محصولات را نباید در سرویس های بهداشتی نصب و مورد استفاده قرار دهید. زیرا در اثر مواجه با آب و رطوبت دچار زنگ زدگی و کاهش عمر مفید محصول خواهد شد.

دستگیره استیل

دستگیره استیل در مقابل زنگ زدگی بسیار مقاوم هستند و از محصولات با کیفیت بازار به شمار می روند. این دستگیره های یکی از بهترین انتخاب ها برای مناطق شرجی می باشند. این محصولات نیز دارای قیمت نسبتا بالایی می باشند.

آلیاژ مورد استفاده برای ساخت دستگیره درب

دیگر مدل های دستگیره

دستگیره های هم یکی از پرکاربردترین محصولات هستند و هم اگر محصولی زیبا انتخاب نمایید می توان ظاهری شیک به ساختمان شما ببخشد. این محصولات در مدل های پلاک و دوتکه در بازار موجود هستند.

  1. دستگیره پلاک دارای طراحی یکپارچه بوده و از مدل های قدیمی به شمار می رود. دستگیره پلاک برای دکوراسیون های کلاسیک بسیار مناسب می باشد. 
  2. مدل دیگر دستگیره، دستگیره دو تکه است. این مدل از دستگیره ها همان طور که از نامشان می توان حدس زد دارای طراحی دو تکه می باشند و دستگیره و رزت به صورت جداگانه بر روی درب نصب می شود. دستگیره دو تکه رزت مناسب برای دکوراسیون های مدرن می باشد.
  3. دستگیره دیجیتال از دیگر محصولات مدرن بازار می باشد. جنس بدنه این محصولات معمولا از فولا می باشد و یک دستگیره و یا قفل امن برای ساختمان شما به شمار می رود. دستگیره دیجیتال در واقع نوعی قفل درب به شمار می رود که به دلیل شکل ظاهری با این نام شناخته می شوند.

دستگیره کابینت

علاوه بر دستگیره درب، می توانیم از دستگیره های کابینت هم یاد کنیم. این محصولات دارای طرح های مختلف می باشند و از لحاظ متریال ساخت با دستگیره درب یکسان هستند. در بین انواع دستگیره کابینت، دستگیره های زاماک و سرامیک از مدل های محبوب به شمار می روند. دستگیره کابینت سرامیکی یکی از جدیدترین محصولات در این زمینه می باشد. البته باید دقت نمایید در هنگام خرید دستگیره کابینت به جنس و طرک کابینت خود دقت نمایید.

شما می توانید انواع دستگیره درب و دستگیره کابینت را از فروشگاه خانه یراق با قیمت بسیار مناسب تهیه نمایید.

 

تماس بگیرید